Sunday, November 11, 2007

Beruk London yang lupa asal usul

Bukankah berarak di Jalan raya itu beruk wahai KJ...
(Ucapan sang beruk yang disiarkan dalam Berita Harian, 7 November 2007)


Beliau mungkin terlupa yang beliau sendiri pernah menganjurkan demonstrasi di kedutaan Amerika dan menyerahkan memoradum kepada setiausaha Amerika. Tindakan beliau itu samalah seperti gelarannya kepada demonstrator jalanan petang tadi.Inilah akibatnya apabila terlalu rapat berkawan dengan monyet dan beruk sehingga terlupa keturunan sendiri.

(himpunan menentang Malayan Union)





(amin Iskandar telah menulis)






Ramai yang terlupa bahawa demonstrasi ialah budaya Malaysia yang dahulunya dikenali sebagai Malaya. Dato Onn Bin Jaafar, datuk kepada Ketua Pemuda UMNO, Hishamuddin Tun Hussein (yang lebih terkenal dengan panggilan Hishamuddin Keris) adalah Pemimpin Demonstrasi menentang Malayan Union pada tahun 1946.
Kepada semua ahli-ahli UMNO, MCA dan MIC dan juga semua parti komponen BN,
Jangan segan silu untuk bersama menyertai Perhimpunan Raksaksa 100 000 rakyat pada 10 November 2007. Anda semua layak untuk bersama dalam perhimpunan bersejarah ini. Tinggalkan pemimpin anda yang tidak berani dan bacul. Mereka sudah lari dari landasan perjuangan. Mereka lebih mementingkan kekayaan sendiri daripada menjaga kebajikan anda.
Ingatlah, harga minyak dan tol akan menyusul naik tidak lama lagi. Sampai bila nak terus miskin dan menderita?
Keputusan ditangan masing-masing. Mahu hidup hina dan miskin dinegeri sendiri dan mati tanpa berbuat apa-apa ataupun mahu dikenang dalam sejarah negara sebagai pejuang untuk mengembalikan kedaulatan rakyat?
Masyarakat dunia juga akan berhimpun untuk menyatakan sookongan kepada Gelombang Kuning. Setakat ini rakan-rakan aktivis dari India, Indonesia, Filipina, Mongolia, Thailand, England, Korea Selatan dan Amerika Syarikat telah memberikan komitmen untuk berdemonstrasi dihadapan Kedutaan Malaysia di negara mereka pada tarikh yang sama.